Rytmen i fjorden når det er flo

June 28, 2011 § Leave a comment

(Morgonkåseri i P2 28/7 kl 0725, lese av @Kvalshaug)

Sissel Uti Fjorden skal gi ut dikt. Hun heter bare Sissel Uti Fjorden Som Skal Gi Ut Dikt, for folk her synes det er noe ordentlig tull. Noe skikkelig mystisk, noe innadvendt. De tror det forklarer mye ved henne, det at hun skal gi ut dikt. At det er på grunn av alle diktene og ordene at hun virker litt fjern når hun går langs veien. At rytmen når hun pilker ute ved Skjæret har noe å gjøre med hvordan bokstavene faller ned på papiret. De tror hun er her, men likevel langt borte. Et sted hvor ingen av oss andre kan komme.

Jeg tok mot til meg og snakket til henne da jeg traff henne ved knekkebrødhylla på Rema 1000 en dag.  Sissel var et vakkert strå i denne åkeren av bleier, kaffe og kjølig ost uten smak. “God dag,” sa jeg, og navnet mitt og nevnte at jeg skriver en bygdebok, i håp om at hun skjønte vi hadde noe til felles.

Bygda har gått glimrende i alle år uten slik som oss. Bevares, de har klart å redusere antall dagligvarebutikker fra tre til én, og slik rasjonalisering og enighet er sjelden å se. Det samme med skolene: folk tok hintet om å flytte ut slik at alle fikk plass på én skole, den nyeste, den som lå lengst unna alle fordi tomta var billig. Såpass må man gjøre for hjemstedet sitt; å enten flytte ut slik at bygda får et hodebry mindre eller velge en skole som har den billigste tomta.

Veiene er ikke blitt bedre, og hurra for det. Dårlige veier med telehiv midt på sommeren og asfaltkanter høye som kattunger, beyr også at det ikke går noen flyttebiler UT av bygda. Nei, her er det mye å være glad for.

Alt dette burde jeg sagt til Sissel Uti Fjorden som gir ut dikt, men jeg ble stående og stotre i møte med kunstneren. Hva tenkte hun? At jeg var nok en tulling som skulle forstå henne? Kvinner jeg har kjent, har likt å bli forstått, men de som skal gi ut dikt er troliv livredde for å bli det. Forstått og tolket.

Hvordan skal man prøve å nærme seg Sissel Uti I fjorden som skal gi ut diktbok? Er det vits i det hele tatt? Jeg er redd jeg ikke blir her lenge nok til å bli nær. Hun liker nok ikke linjer som river seg fra verset.

Så spurte jeg, helt ut i lufta, og jeg aner ennå ikke hvor det kom fra, “du kjenner kanskje ikke så mange her?”. Enda jeg visste hun hadde bodd her hele livet.

«Alt for mange», sa hun.

«Hæ?», sa jeg, det må ha vært gufset fra kjøledisken på Rema 1000, vi sto der i tidlig juni, vi hutret.

«De forstår meg ikke», sa hun.

Selv om det var et ventet svar, ble jeg totalt overrumplet og bestemte meg der og da, med utsyn til sju typer Wasa-knekebrød på Rema 1000, at jeg skulle bli en som forsto. Som forsto henne og alt det hun drev med. Som ikke skulle stå i veien for hvert naturbilde hun ville laste fra himmelen over parabolen og ned på papiret. Som ikke skulle mukke når hun fant en firkløver med fem blader eller kysset en solsikke med bøyd hode – i diktingens tjeneste. Der, mellom frysedisken og knekkebrødhylla, bestemte jeg meg for å bli en som tålte slik, som forsto, uten å forstå henne ihjel, som kunne leve i det mysteriet som het Sissel Uti Fjorden Som Skriver Dikt.

Dette er ett år siden.

Ennå spør jeg meg selv hva som skjedde jeg. Ennå lurer jeg på hva som får henne som skal gi ut dikt til å bli boende ute i fjorden. Er det punktumssteinene i fjøra, austavindsfrasene eller rytmen som kommer i fjorden når det er flo? Eller bare mitt eget, hjerte som banket for hardt, for lenge og som nå ikke vet hvordan det skal stoppe.

 

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Rytmen i fjorden når det er flo at Heimflyttar's Blog.

meta

