Eg hadde ein ring klar da ho ga meg finger´n

July 1, 2011 § 21 Comments

(Morgonkåseri i P2 fredag 1/7, lese av @Kvalshaug)

Her i bygda setter vi oss ikke på bar når vinden blåser skeivt inn i livet og du bare ønsker å la deg drive med. Når du bare vil høre glade kvinners latter, ei drøy jazzlåt og se mørket senke seg, ute som inne. Nei, vi sitter ikke på bar. Vi har ikke bar. Vi har et fjordhotell der lokalbefolkningen ikke føler seg velkommen. Fjordhotellet satser på turister og konferanser, og da passer det dårlig å vise frem lokalbefolkning. Det siste året har jeg gått fra å være turist i egen bygd, en forsøksvis deltaker på livets evige konferanser – til å bli ..ja, “lokalbefolkning”.

Hun også. Men hun gikk tilbake til å bli turist. Hun dro. Det er derfor jeg sitter her og synes synd på meg selv og savner en bar å synes synd på meg selv i.

Det bor karer i husene rundt fjorden og de har roteskuffer fulle av sokker det bare finnes én av. Ensligheten finnes i boligfeltene også, i underetasjen. Det er flust av menn i norsk sokkel som har brent av det de hadde av olje og krutt og som fra tid til annen savner en bar, en prat og noen som ler.

“Du må bare være deg selv”, sa nabofrua Audhild. Hun visste dama hadde dratt. Audhild så hvordan det sto til med meg. Blikkene ut over fjorden som ble akkurat noen sekunder for lange. Hvordan jeg snudde meg vekk når noen gikk over grusen.

Audhild kan ikke ha forstått mye da hun sa at “Du må bare være deg selv”. Trodde hun jeg skulle møte noen nye? Her? Ute i distriktsnorge? Skulle det reke en kvinne forbi her som attpåtil så seg tjent med å stoppe? Med å bli? Hos en som meg? I et hus som er så fullt av ennå ikke fjernede minner etter ei som dro?

Audhild prøver å oppmuntre meg på alle vis: “Det er brasilianske kvinner i fire-fem hus på den andre siden av fjorden”, sier hun. Har vel hørt hvordan karene kjører de brasiilianske jentene sine rundt i bil, ruller ned vinduet, dulter hverandre på fest og sier  «det er samba i senga, vet du».

Jeg er ikke der. Ikke ennå. Jeg er knapt nok her. Tankene er et annet sted. Hos henne som dro, hvor hun enn måtte være.

Da jeg kom tilbake til bygda, snakket jeg ikke engang språket her lenger. Men jeg kom med henne. Det holdt. Vi var lykkelige, sa vi til hverandre under dynene når vi hadde lagt oss for kvelden. “Finere finnes ikke på jord”, sa vi da vi sto på fjelltoppene. Jeg mente henne. Hun mente naturen, men naturen var ikke nok. Hennes natur var å dra. Hun dro. Jeg sto. Jeg står ennå.

Og når alt dette er tenkt, er jeg liksom på bar der slike tanker fortsatt er gangbar mynt. Det er fredag. Jeg sitter ved bardisken. Hører servitørene snake svensk seg i mellom, ser på alle flaskene etter hverandre, lærer meg navnene fra venstre til høyre, legger inn en bestilling nå og da. Lokalet fylles opp. Inn kommer menn som meg og kvinner som henne. Latteren og bevegelsene er til å kjenne igjen. Ei av dem ligner henne,  det er noe med måten hun holdt hendene sine på. Jeg hadde til og med en ring klar da hun ga meg finger´n.

Kvinnen går ikke fra bardisken. Hun spør om stolen ved siden av er ledig. Jeg burde svart da hun spurte hvem er så denne karen. Det var et godt spørsmål. Jeg tenker på det uten å åpne øynene og kommer til at jeg ikke vil være meg selv i kveld, jeg vil være mannen hun vil ha.  Så jeg sier at jeg bare er på besøk.  Hun sier hun skal en tur på toalettet, men kommer ikke tilbake. Jeg sitter og holder rundt barstolen der jakken hennes henger. Så stryker jeg på jakken, som om det var en rygg. Så ser jeg ut over fjorden som om den var en bar. Så ser jeg livet mitt, som om det er noe å samle på. Og det er det, når man finner bedre grunner for å gå hjem enn å henge i en bar man ikke har.

§ 21 Responses to Eg hadde ein ring klar da ho ga meg finger´n

  • Hei! Magne fra VG her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også 🙂

  • Breiflabben says:

    En bra beskrivelse dette Heimflytter’n. De fleste har vel vært der selv om de har hatt baren 😉

  • kinam says:

    jeg vil bare dele dette verset med deg fra bibelen, håper det er greit:)

    For I know the plans I have for you,” declares the LORD, “plans to prosper you and not to harm you, plans to give you hope and a future. 12 Then you will call on me and come and pray to me, and I will listen to you. 13 You will seek me and find me when you seek me with all your heart.

    kinam.

  • suziluz says:

    Jag tycker så mycket om dina texter.

  • Denne likte jeg virkelig! Trist, sår, sart…og nydelig.

    Og syntes denne baren…som du sier – der man ikke vil ha lokalbefolkning. Jeg kom nettopp hjem fra en tur til Irland der lokalbefolkning nettopp er hva folk vil se!
    Kanskje vi skulle bli flinkere til å se hverandre og ikke bare hva vi har rundt oss!

  • goodtimes says:

    Jeg vet om en slik plass du snakker om. Fjordhotell som ikke vil ha lokalbefolkning i baren. Jeg er fra samme fjord mest sannsynlig. Ikke samme bygd. Touché.
    I små distrikt er det helst slik at bare de som opprinnelig kommer derfra klarer å slå seg ned der permanent, med eller uten hell. Tilflyttere innser at verdenen her blir for liten og må dra. Om man ikke kommer fra favelaen i Brasil da og ser at dette klart er hundre steg opp. Så beklager å si det, du kommer neppe til å finne en jente utenfra som over tid vil bli, som over tid tar til takke med det lokalsamfunnet har å tilby. Hun kan være så mye venstre hun vil. Du må enten flytte, leve alene, eller ta til takke med nest best. Nest best er noen som til nød kan fylle rollen du trenger at noen har i livet ditt. Hva er sjansen for å finne drømmejenta i din egen bakgård? Du må kompromisse om du skal lete lokalt. Jeg er i samme båt som deg. Jeg lever alene.

  • random dude says:

    WTF var dette for noe?

  • random dude says:

    Skjønte ikke en drit av dette pisset.. Flytt til en annen plass og slutt å syt om det skulle være så for grusomt å bo i ingenmannsland. Ingen som tvinger deg å bli der.

  • mscyan says:

    utrolig fint skrevet! Traff meg skikkelig.

  • Maria says:

    Du burde starte ein bar!

  • Bjørnar says:

    En fanastisk fin tekst 🙂

  • Jeg likte denne, har selv vært i samme situasjon.

  • Krikja says:

    Vakkert, sårt, ekte. Det var noe med denne teksten som traff meg. Fantstisk bra skrevet!

  • Ivar says:

    Ok, jeg er med på at det suger å ikke ha en bar å dra til. Og joda, det kan være veldig vondt med et samlivsbrudd. Men her er et lite rett-frem-tips, uten at jeg mener å være stygg med deg:
    Så lenge din innstilling er at det er synd på deg, ja da blir du litt “stakkarslig”. I den forstand at du har gravd deg en liten grop du blir sittende fast i. Damer leser oss menn som en åpen bok. Sender du signaler om at du er misfornøyd med deg selv, eller situasjonen du er i, bidrar du i så fall inndirekte til at det blir vanskeligere å fremstå som attraktiv for motsatt kjønn.

    Poenget er at det er ditt liv, og det er du som legger vilkårene for hvordan det skal bli. Er det vanskelig å møte noen lokalt kan du
    -kjøre Internett-dating
    -reise mer
    -vurdere å flytte, dersom du er ulykkelig der du bor. Om så for en kortere periode

    Om dette høres overfladisk ut kan jeg legge til at jeg sier dette basert på roughly 2 år med depresjon etter skilsmisse. I denne perioden fant jeg det svært vanskelig å treffe noen…naturlig nok: Dersom jeg signaliserte at alt var mørkt og trist, hvem vil frivillig ta del i- eller hoppe inn i en slik tilværelse? Alt løsnet derimot så fort jeg klarte å bli komfortabel med hvem jeg er, og min livssituasjon.

    Lykke til. Alt ordner seg for snille gutter ? 🙂

  • Daniel says:

    Nydelig. Men hva med å leve litt for din egen del en stund? Ingen vits i å leve for jenter som ikke vil ha deg, du er altfor dyrbar til det. Dessuten, ingen er så attraktiv som en som har det fint i sitt eget selskap.

  • Stine says:

    Takk for at du deler dette med oss Heimflyttar. Så mange menn klarer ikke å sette ord på sine følelser. Jeg har flyttet fra en. Han sa sjeldent hva han følte. Nå sier han ingenting. Og det gjør ikke jeg heller, selv om jeg savner ham. Man lider i det stille. Men jeg håper han ikke lider like mye. Jeg håper han er lykkelig.

  • Ola Nordmann says:

    Ukrainsk kjerring er tingen.
    Jeg bor på Gjerdsvika i Sande Kommune (Møre & Romsdal).
    Jeg har ukrainsk hustru.
    Fant den rette etter litt leting.
    Hun elsker plassen.

    Ikke gi opp…

  • Ingeborg says:

    Rett i hjertet =)

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Eg hadde ein ring klar da ho ga meg finger´n at Heimflyttar's Blog.

meta

